czwartek, 9 października 2014

111. "Zagrożeni" C.J. Daugherty

źródło

Info:
Autor: C.J. Daugherty
Tytuł: Zagrożeni
Tytuł oryginału: Night School. Fracture
Wydawnictwo: Otwarte (Moondrive)
Rok wydania: 2014
Liczba stron: 383
Numer tomu: 3
(tom I – Wybrani
tom II – Dziedzictwo)

Recenzja może zawierać spoilery części I i II.

Przez wielu uwielbiana i chwalona od niebiosa, a przez niemal taką samą grupę wrzucana do kosza z napisem „OMIJAĆ Z DALEKA”. Mowa o trzecim tomie przygód Allie Sheridan, którego autorką jest C.J. Daugherty, kobieta znana niemal wszystkim polskim nastolatkom. Bo kto jeszcze nie czytał Wybranych?!


W Akademii już dawno nie było tak wielkiego zamieszania. Nikomu tak naprawdę nie należy już ufać, a co gorsza dorośli są przekonani, że mogą bezkarnie ukrywać szczegóły operacji przeciwko Nathanielowi przed Allie i jej przyjaciółmi. Dlatego właśnie młodzi ludzie postanawiają wszcząć śledztwo na własną rękę, bo w murach szkoły nadal jest szpieg przyrodniego brata Isabelle i znalezienie go jest najważniejszym zadaniem. Allie jest przekonana, że śmierć Jo nie może ujść mu płazem.

Zanim zabrałam się za pisanie tego tekstu, postanowiłam odświeżyć sobie nieco Dziedzictwo poprzez przeczytanie mojej recenzji. Cóż, minęło mnóstwo czasu, odkąd po raz ostatni zamknęłam tamtą książkę, ale nijak nie potrafię przypomnieć sobie, co wpłynęło na TAK wysoką ocenę z mojej strony. Czas pokazał, że w mojej pamięci ta seria nie znalazła sobie zbyt wiele miejsca.

Nie zamierzałam czytać Zagrożonych. Nie czułam potrzeby, nie ciągnęło mnie. A jednak, kiedy pojawiła się możliwość, skorzystałam i efektem tego jest tekst, który właśnie czytacie. Już na samym początku zwróciłam uwagę, że z silnej Allie, którą pamiętam z Wybranych, bohaterka przekształciła się w... beksę, która co jakiś czas ma tak silne wybuchy gniewu, że bez wahania nawrzeszczałaby na papieża, gdyby ten w ogóle zgodził się na audiencję. Bardzo często jej nastrój zmienia się na przestrzeni kilku linijek tekstu, przez co nie raz nie do końca wiadomo, którą z Allie Allie jest w danej chwili (mam nadzieję, że nadążacie).

Sylvain i Carter to w Zagrożonych tacy bohaterowie, którzy do samej akcji nie wprowadzają za dużo, ale muszą być, bo przecież bez ciągłych dylematów miłosnych głównej bohaterki nie ma teraz książki dla młodzieży. To głupi schemat, ale tutaj przynajmniej nie jest tak, że Allie całuje się co chwila z innym z nich, a potem czuje się winna. Poza tym, razem z Rachel i Zoe, w szóstkę stworzyli grupę śledczą, która niby ma pomóc, ale błędy, jakie co chwila popełniają, są wręcz śmieszne. Bez trudu sama przewidywałam pytania, które potem usłyszeli i byli niezmiernie zdziwieni i zagubieni, bo nie mieli na nie odpowiedzi, choć przygotowywali się do rozmowy kilka godzin. Zupełnie nie pojmuję sposobu myślenia autorki.

To samo, jeżeli chodzi o pewien moment, w którym mowa jest o światowym sekrecie. Wiedzą o nim tylko sami zainteresowani, nikt inny, więc jest to informacja naprawdę ogromnej wagi, aż tu nagle okazuje się, że bez większego zastanowienia, wyjawiona zostaje szesnastoletniej dziewczynie! Przecież to tak, jakby dać dziecku paczkę żelków i powiedzieć z uśmiechem, żeby jej nigdy nie otwierał i nie zjadł zawartości.

Ale mimo wszystko, książka wciągnęła mnie jak mało która ostatnio. Nie wiem, czy to cecha specjalna Wydawnictwa Otwartego, czy jakieś magiczne właściwości, ale chociaż większość ich książek, które znam, są kiepskie (czasem mówiąc bardzo delikatnie), to wciągają tak, że nie da się od nich oderwać, mimo że robi się w tym samym czasie facepalm przez całą głowę na wylot. Dotychczas tylko Mroczne umysły jak na razie zostały w moich łaskach, a nie czytałam jeszcze drugiej części.

Podsumowując:
Rzeczy, które nie spodobały mi się w Zagrożonych, było całe mnóstwo. Stwierdziłam, że pominę już podobieństwo tej książki do Harry'ego Pottera, ale tak, to też znalazłam. Ogólnie książka bardzo wciąga, choć jest mniej emocjonująca niż poprzednie tomy. Jak dla mnie autorka mogła zakończyć na Wybranych lub Dziedzictwie i wszyscy byliby zadowoleni.


Recenzja bierze udział w wyzwaniach: Book Lovers, Czytam opasłe tomiska oraz Kiedy kobieta przejmuje dowodzenie.